Balanced Mind Development – deel 1 – Inleiding

We leven in het zogeheten informatietijdperk. Kennis, informatie en inzichten groeien in toenemende mate. De snelheid waarmee de informatie tot je komt gaat steeds sneller. Waar paard en wagen en later de trein en zelfs het vliegtuig stonden voor de hoogste snelheid om kennis te verplaatsen van het ene gebied naar het andere, kwam de echte snelheid pas daarna met de ontwikkeling van elektronische technieken. Die snelheid van informatie leek zijn hoogtepunt bereikt te hebben bij de komst van het ‘telegram’. Tegenwoordig lachen wij om dergelijke ‘technische vernuftigheden’, de technologie heeft inmiddels grote stappen gemaakt, via het internet is vrijwel elke kennis binnen no-time paraat. Daarbij neemt de hoeveelheid van kennis en informatie dan ook exponentieel toe!

Naast het vinden van specifieke kennis en informatie, die voor ons nodig en nuttig is, is het van essentieel belang om snel informatie te kunnen filteren, sorteren, selecteren, en vervolgens te verwerken. Iedereen die veel informatie heeft te verwerken, of het nu voor studie of voor het werk is, heeft al snel de behoefte om efficiënter de benodigde informatie te verwerken. Immers, tijd is een kostbaar goed!

Stroom van Informatie

Vanaf de basisschool krijgen we te maken met een steeds grotere stroom aan informatie. In het begin is dit nog binnen een speels kader, maar hou ouder je wordt des te serieuzer het wordt en dat geldt ook voor de informatie stroom. Leren wordt ons op deze manier spelenderwijs eigen gemaakt. Na verloop van tijd wordt de stroom aan informatie geleidelijk opgevoerd en begint het allemaal wat serieuzer te worden. Het begint ook steeds duidelijker te worden naarmate kinderen ouder worden voor wie deze manier van ‘leren’ werkt en wie er meer moeite mee begint te krijgen.

Dit proces van volwassen worden en omgaan met die behoorlijke informatiestroom in de vorm van boeken, e-mails, college’s en later vergaderingen en rapporten en nog veel meer e-mails begint voor steeds meer mensen een probleem te worden. Gek eigenlijk, want je zou denken dat we vanaf de leeftijd van vier jaar niets anders doen dan leren om te gaan met informatie. Dus waarom zou er een plafond zijn tot waar je kan groeien qua verwerkingssnelheid? In mijn beleving heeft dat te maken met dat we nooit echt leren om te leren. De meeste mensen vinden wel hun eigen manier van stof opnemen, maar denken daar nooit bij na waarom ze het zo doen zoals ze het doen… en of leren misschien ook makkelijker, sneller en efficiënter zou kunnen.

Leren en Omgeving

Gek eigenlijk, als je bedenkt hoe belangrijk het tegenwoordig is om goed met informatie om te kunnen gaan dat we eigenlijk nooit echt goed leren hoe we het beste kunnen leren. We kennen allemaal wel de collega of medestudent aan het begin van de week al roept: “help, ik krijg dit nooit meer af” en misschien herken je deze kreet ook wel bij jezelf. Veel heeft in mijn beleving te maken met het nooit efficiënt leren gebruik maken van de hulpbronnen in jezelf en om je heen. Veel mensen bezigen zich met uitspraken waaruit blijkt hoe overtuigd ze zijn van hun eigen leer- en informatieverwerkingsvermogen. Een goed voorbeeld daarvan is mijn eigen vrouw die jaren riep dat ze niet goed kon leren en dit ook keurig bevestigd kreeg tijdens het verloop van schooltijd. Toen ze eenmaal klaar was met school en haar aandacht richtte op haar werk viel het haar niet eens op hoe makkelijk ze nieuwe situaties in haar werksfeer aan leerde. Keer op keer. Dus kennelijk ligt het niet aan haar vermogen om te leren maar aan de manier waarop en de setting waarin!

Nu, de setting waarin kun je veelal niet zoveel aan veranderen, maar de manier waarop en de overtuigingen waarmee je het avontuur aanvliegt wel! Vanuit NLP kennen we een aantal tools die werken met (beperkende) overtuigingen. Door deze technieken te gebruiken op het toepassingsgebied van leren kunnen we heel veel winst boeken in het proces van informatieverwerking. Wat echter nog krachtiger zou zijn om deze technieken, en vaak is de bewustwording van zaken als filtering, preferent representatiesysteem en overtuigingen al een behoorlijke stap, te combineren met technieken die hebben bewezen meer gebruik te maken van je eigen hulpbronnen. De twee meest belangrijke technieken die hoorvoor ingezet kunnen worden zijn snellezen en mindmapping. Samen met NLP is dit een prachtige mix van technieken die ongelofelijk veel kracht in zich bergen. Ik noem deze mix; Balanced Mind Development.

Lees verder bij de overige delen van Balanced Mind Developement:

5 reaksjes

Lit in reaksje efter

Dyn e-mailadres wurdt net publisearre. Ferplichte fjilden binne markearre mei *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.